nique-in-afrika.reismee.nl

Royal Palace en Receptie bij Nederlandse ambassadeur in Uganda

Donderdag met een van de oudste jongetjes in de moestuin gewerkt. Hij deed erg zijn best, extra aandacht en een lekker flesje limonade toe! 's Middags met Adrienne, nieuwe moeder van een van de jongens, naar Royal Palace geweest. Ik moest een omslagdoek om, was niet decent genieg in lange korte broek. De koning was in zijn "banda" soort van buitenhuis. We kregen een rondleiding, paleis zelf mochten we niet in maar we mochten wel zijn auto's zien :-) een rolls royce, tenminste de wielen ervan. En een bentley, hieromder lag ook nog een cadilac en over Mengo Hill lopen. Is in der tijd ook residentie van Idi Amin en president Obote geweest. Geen prettige jongens zal ik maar zeggen. We mochten de cellen zien en de toegang ernaar toe. Er is een groene rand zichtbaar, de waterlijn, dat water werd onder stroom gezet en daarna moesten de gevangenen erdoor naar hun cel. Een rij van 5 betonnen hokken. Stikdonker zonder sanitair, om dat de ruimten regelmatig te vol werden volgde weer electrocuties. Sinistere toestand om daar nu te lopen. De lijken gingen in het Victoria meer voor de krokodillen of in een meer onder aan Mengo hill.Er stond ook eenkanon uit duitsland, geschilderd in de kleuren van Uganda, blauw, wit en "goud". We gingen samen op een boda daar naar toe, intieme toestand zeg! Ik zat klem tussen driver en A. Net op tijd voor de stortbui binnen, we kregen van aunt Hellen een kopje thee erg lief! Afgesproken om op de boda naar town te gaan, daar zouden Chris en Jurjanne (coordinatoren van Kaja) me oppikken. Het regende en onweerde en regende en onweerde, ik zag het niet zo zitten om doorweekt aan te komen....en op de boda is het ook wel iets "spannender" als het regent. Veel zand/klei op de weg en dan is een bochtje een uitdaging ;-) Uiteindelijk hebben we de rit maar gewaagd, alles ging goed een heel voorzichtige bida driver. Weer samen met Adrienne die bij C en J logeert. Jammer dat ik geen foto's kon maken bij de ambassadeur. Wel leuk, allemaal nederlanders met hun eigen verhaal. Lekker aan de oliebollen van Brood, nederlandse bakker, uit Kampala. Er zijn plm 3500 nederlanders in Uganda waarvan plm. 700 in Kampala. Hierna met een aantal mensen een drankje gaan doen in town, gezellig! En in het donker op de boda naar Kaja terug, dat voelt dan wel anders, zeker als hij zegt herken je het hier? O, jee denk ik dan, hij is de weg kwijt en weet helemaal niet waar Kaja is. Gelukkig herkende ik het inderdaad, alles klopte, hij zette me keurig bij het juiste adres af zijn orijs was erg schappelijk en hij wilde ook nog wel even luid en duidelijk toeteren zodat de bewaker de poort voor me open zou doen. Aardige mensen die Ugandesen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood