nique-in-afrika.reismee.nl

matatu

Wat als een gewone dag begon eindigde iets anders. Voor het jongetje dat zaterdag naar het ziekenhuis geweest is moesten medicijnen gekocht worden. Er staat hier een apparaat dat medicijnen kan vernevelen maar niemand kon hiermee omgaan. Ze wisten dat ik in een ziekenhuis werk dus dat moest ik maar even uitleggen :-) ehhhh, daar moest ik me wel even in verdiepen omdat ik het ook niet eerder gebruikt heb. Gebruiksaanwijzing was duidelijk, zat er gelukkig wel bij, maar wat moet je voor zo'n kleintje gebruiken. Mijn achterban maar even gebeld. Jij zit toch in Oeganda??? was de eerste reaktie, gelukkig kreeg ik heel snel een berichtje terug. Heel fijn en nogmaals hartelijk bedankt Simone! Zelfs hier kan ik op "mijn" artsen en collega's terugvallen. Goed op stap met auntie Jennifer, eerst een stuk lopen waar ik alleen nooit zou komen. Daarna de taxi, matatu, busje waar officieel 14 personen kunnen. Maar ja hoe meer mensen je vervoert, hoemeer je verdient. Door een wirwar van straatjes, zo jammer dat ik geen foto's kon maken! Uitstappen op het matatustation, een plein waar bumper aan bumper en zij aan zij wel duizend matatu's staan. Hier moet je dan op de goede plek uit weten te komen met gevaar voor eigen leven omdat alles plotseling gaat rijden. Daarna een wandeling door een overdekte soort markt, allemaal schoenenwinkeltjes. Heel nauwe gangetjes. Oh, auntie J loop toch niet zo snel...... We kwamen op een straat uit waar aan weerszijden wel 20 apotheken zaten. In elke "winkel" gevraagd, telkens weer 2talig uitleggen wat we nodig hebben. Afijn uiteindelijk gelukt. Nog wat meer boidschappen gedaan en weer met de matatu terug. Deze stopt op elke plek waar iemand in- of uit wil stappen, duurt heeeeel lang. Nu ben ik erg vaak aangesproken mzungu, blanke, of ik iets wil kopen of een rit per boda, brommer, wil maken. Bleef maar voor me uitkijken : i am fine, thank you zeggend. Jonge jonge wat een hitte en wat een drukte! Maar geweldig vond ik het. Die markt deed me denken aan de soekh in Marokko. Eenmaal thuis eerst alle kindjes in bad en in schone pyama's, je wil niet weten wat een hoeveelheid was hier elke dag is. En alles moet gestreken worden ivm de mangovlieg die haar eitjes in het te drogen hangende wasgoed legt. De larfjes kruipen dan later in de drager van de kleding, strijken voorkomt dit. Daarna kindje voor de vernevelaar en op schoot, extra aandacht en lekker op schoot. Hij vond het prima mits zijn duimpje er maar wel bij mocht. Heb ik maar zo gelaten anders duurt 20 min. Wel erg lang. De kindjes hadden al het eten opgegeten er was niets over voor ons. Frietjes gemaakt.....kun je je voorstellen hoe het hier nu ruikt, in een open pannetje met olie. Lekker dat wel! Morgen safari uitzoeken en afspreken, begin ik erg veel zin in te krijgen. Een van de aunties had gezegd, ik was vandaag vrij je hebt niet eens gevraagd of ik met je mee wilde gaan om je iets te laten zien. Knoop ik in mijn oren, zij een leuk uitje en ik begeleiding. Even reageren op al jullie reaktie's, hou dit vooral vol, geniet ik van! Pap bedankt voor de extra fotoruimte op mijn blog, mam natuurlijk ook :-) Marnella pannenkoeken bakken werd dus ziekenhuis, mijn beurt zal heus nog wel komen. Die witte kluwen om een uiteinde van een bedje (foto) is het kunstig in elkaar gedraaide muskieten net. Ik slaap hier goed maar niet lang, ik ga er te laat in :-) en de kindjes zijn om 6.00 uur wakker. De nachten zijn wat koeler, aangenaam, maar de baby wil wel een flesje ' s nachts. Doe Jelle en Sarah de groeten maar terug van mij Carla. Marleen Limburg is echt favoriet bij mij, ben benieuwd hoe je vakantie wordt, veel plezier. Succes met sollicitatie, laat even weten hoe het afloopt! Jou boekjes lees ik regelmatig. Soms krijg ik graag even advies van jullie, collega's, leuk te weten dat ik mee aan de koffie zit. Heb ik hier nog niet gedronken. De kindjes genieten van de foto's die ik van ze maak. Laat ze zien op mijn tablet, ze roepen dan om het hardst de naam. Auntie Marnella ze weten nog wie je bent. Heb je je draai al weer terug in Nederland na je heftige eerste dag? Gisteren heel Kampala gezien, was op de boda naar town gegaan en de driver die me terug zou brengen zei dat hij het adres wel kende maar dat bleek niet zo te zijn. En toch een prijs afspreken... Hij vond het geloof ik wel vervelend en vroeg of ik wat patience had. Ik heb hem wel gesuggereerd het even te vragen aan een collega. De prijs was gelukkig afgesproken :-) An veel plezier in Praag, lees graag hoe het was. Ik heb verschillende keren geprobeerd te mailen maar dat lukt niet naar iedereen. Krijg regelmatig een berichtje van de delivery dat er een failor is. Sorry.... Pap je bent vandaag echt jarig, had ik natuurlijk mee moeten beginnen maar GEFELICITEERD zaterdag tijdens je feestje al via de telefoon. XX Ga nu dromen over de safari zzzzzzzz

Reacties

Reacties

Bianca

Oh mam wat een verhalen weer! Heerlijk om te lezen. Wat is het leven hier dan gewoon zeg. Niet dat ik klaag hoor. Zeker niet.

Zo schattig en sneu tegelijk met dat jongetje op je schoot in het ziekenhuis. Voelt zich goed op zijn gemak bij je zo te zien. Geef hem eens ongelijk!

Vandaag dus nog niet begonnen bij CBA. Gaan we volgende week dinsdag meemaken. Nog een lekker extra dagje vrij dus. Nu Rob en Marie Anne hier, die morgen fijn op Mare passen. Net nog even braaf wezen hardlopen met Rob. Ik krijg het ritme er weer in gelukkig.

Ik blijf je filmpjes sturen hoor ;-)

Kus en truste

marie an

Hoi eindelijk hoor je een reactie van mij want bianc heeft voorgedaan dat ik het moest opslaan en dat is de vorige keer mislukt.wat beleef je in korte tijd geweldige interessante dingen en je lijkt al zo ingeburgerd. super dat je op safari gaat wat lijkt me dat geweldig! de foto"s zijn zo indrukwekkend en geven de situatie daar goed weer. Ik wens je nog veel plezier en een hele goede tijd toe!

lifs ,Marie Anne

Ineke truitman

Hai Monique,
Ik vind dat je bezig bent met een mooi bijzonder project. Prachtig!
Ik geniet van al je artikelen en foto's.
Het lijkt mij ook best wel zwaar.
Groetjes Ineke

Elze

He Monique!
Wat een verrassing dat je belde!!!!
Heeel erg leuk om je te kunnen helpen met het vernevelen.
Wat een verhalen waren het weer.

We drinken hier weer koffie met al je verhalen.

Groetjes Elze

Kirsten

Dag Monique,

(bijna) Elke dag geniet ik van je verhalen. Leuk om dat eens van zo dichtbij te mogen horen. Wat een belevingen zeg en ik vind het superstoer dat je dat allemaal gewoon doet. Wat een mooie (lieve?) kindjes zijn het ook. Ik hoop dat je een fijne tijd hebt. Zij zullen zeker heel blij zijn dat jij er bent!
Ik blijf meelezen :-)
Lieve groet

tonny

Wat een geweldig leuke ervaringen zeg!!!!!!!Sjezen door een gloeiend heet en druk stadje en..... je ziet maar weer hoe belangrijk ons beroep is!?!?
Als het zo doorgaat zie ik je nooit meer terug komen!!
Monique wat vind ik het fijn dat het zo goed met je gaat en je zo volop geniet en ook nog zo'n belangrijk werk doet.Dikke kus!!

Ellen Bruijs

Hoi Niek,
heel wat 'obstakeltjes' om in je eentje hoofd - en handen - te bieden hè?, de volle koffer op het vliegveld is zeker allang in het niet gevallen? En het lukt goed. Schoenen had je dus altijd daar nog kunnen kopen, als tante J. erop had willen wachten.
Neem bij de safari maar geen risico. Wilde beesten zijn weer een heel andere categorie volgens mij. Gewoon alleen kijken en wat afstand houden. Veel plezier dan.

Lachen de kinderen van Kaja Nafasi ook? Kan ik daar een foto van bestellen? Ze kijken steeds zo ernstig, ook met verf op hun gezicht, wat is lachen in Lugandees?

Ik heb vandaag een heuse kaart van je ontvangen! Een hele mooie! Met je adres erop...

Bedankt, ook leuk dat je bij R.J. bent wezen koffie drinken. Is dat een beetje in de buurt? Zal wel niet, moet je zeker weer helemaal op die enge Boeda.
liefs, Ellen

Angela

Liefs uit Praag! Hier spelen heel andere 'problemen' een rol dan daar bij jou in Oeganda; waar gaan we vanavond eten en moeten we nou wel of geen fooi geven enzo... Maar ook hier lees ik je verslag, de reacties in het gastenboek en heb ik net de nieuwe baby-foto's bewonderd; wat een plaatje! Op afstand heeft het wel iets romantisch en Florence Nightingale's-achtigs allemaal. Daar in de hitte en de armoe en met heel kleine kindjes aan het begin van hun leven, merk je daar waarschijnlijk weinig van.. Succes weer en vernevelse, Xxx Noes, Maaike, Martine, Gert en an

Bianca

Ik moest het volgende van de overburen aan je doorgeven; "We willen je laten weten dat we het grootste respect voor je hebben met alles wat je daar doet."

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood