nique-in-afrika.reismee.nl

Ziekenhuis

Na een weekend zonder internet weer een bericht. Mijn eerste zelfztandige rit met de boda-boda. Was naar het postkantoor gebracht om de kaarten voor Ellen en pappa te versturen, gefelicuteerd gefeliciteerd! Hoe lang ze er ovedoen weet ik natuurlijk niet maar :-) ze zijn onderweg. Daarna moest ik weer terug, de rotonde bekeken en de 6 straten die erop uitkomen allemaal belopen. Ziet er allemaal hetzelfde uit dus de boda maar. Na wat onderhandelen 6000 nee 5000 enzo ( is nog geen 2 euro) blanke mzungu dus betaal de bijna hoofdprijs. Als je ziet hoe arm het hier is maakt dat ook niet uit. Veilig aangekomen op Kaja. Toch wel een beetje een overwinning voor me. Daarna gezellige avond met de aunties in het huis. Na de rit op de boda en wandeling in Kampala was ik wel aan een douche toe, alles is rood stof. Stel je dan 1/6 van het aantal waterstraaltjes voor en dan in druppels :-) maar evengoed erg lekker. De kindjes hier zijn allemaal verkouden en grieperig, Zaterdagochtend eerst 1 uur met het ene slapende (in bed huilend) kind op schoot gezeten, daarna een poosje met de baby, wat een dropje is dat toch. Er is een jongetje erg ziek, longontsteking en daar zijn we mee naar het ziekenhuis, lees dokterspost, geweest. Infuusje en zuurstof antibioticum,foto en bloedafname, allemaal bij een mannetje van goed een jaar oud. Knap dat het infuusje in een keer lukte! Moest een nachtje blijven. Dan moet er dus ook een volwassene blijven en eten en drinken voor beiden komen. Een van de aunties werd hiervoor gehaald. Weer terug op Kaja hebben we gedanst, het was inmiddels etenstijd geweest, voor het slapen gaan. Wel heel leuk om te zien dat als kinderen iets leuk vinden ze ook veel meer kunnen. Klein jochie van 1,5 jaar, dat niet kan lopen omdat hij daar de kracht niet voor heeft (ondervoed binnen gekomen) gaat dan toch staan en dansen op zijn manier. Hij is gek op zingen en dansen, zijn hele lijfje doet mee. Zondag, IK BEN HIER AL EEN WEEK! , hadden we een feestmaal. Chappaties, pannekoek van deeg, met kippenpootje, lekkere saus en spinazie met een soort rode peper erdoor. Dit allemaal natuurlijk wel met Ugandese maat. De hele ochtend met de baby in de draagzak gelopen. Toen sliep hij natuurlijk wel, zo wiebelend. Wat foto's gemaakt van het "projekt" van een van de bewakers, een kippenhok. Zo willen ze verse eieren krijgen. Kindje komt terug uit het ziekenhuis, met waaknaald, of we zelf de laatste ab maar even willen geven. Tonny ik moest zo aan je denken. Wat ga ik doen, alles goed lezen en nog eens lezen..... Ze hebben een pariboy hier, of ik wil kijken of en hoe het werkt. Remco als longverpleegkundige kun je hier zo aan de slag! Verder een rustig dagje gehad, gezellig zitten praten met de aunties, ze vragen honderd uit over nederland en mijn leven en werk. Zo kan ik natuurlijk ook terug vragen :-). De maandag tot nu toe rustig verlopen. Straks boodschappen doen, ze kunnen wel keukenlinnen gebruiken :-) at nuttige zaken als een engelse stekker. De mobieltjes hebben een europese stekker en die wordt in het ugandese stopkontakt geprutst....en een soort equalizer voor mezelf om de wisselende stroomspanningen op te vangen, blijven mijn telefoon en tablet wel leven. Wat betreft de foto' s hebben we een ingewikkelde konstruktie maar zo kunnen jullie wel mee leven. Toen was internet weer uit en hoop ik dat dit verhaal blijft staan....

Reacties

Reacties

Bianca

Klinkt alsof je genoeg te doen hebt mam. Wat een ervaringen nu al!! En ben je nog met de social worker meegeweest naar een gezin?
xx

ellen bruijs

jij ook gefeliciteerd! met de boda
X Ellen

Wilma v.Marle

Wat prachtig dat alles zo door komt, verhalen, foto´s, het voelt of je dichtbij bent. Het lijkt erop, dat je je draai al een beetje hebt gevonden en dat na een weekje.
Succes Monique, groetjes van Helmert en Wilma

tilly bruijs

hoi Monique'. Wat leuk dat wenu alles kunnen volgen wat
je doet, Zo te lezen ben jeal aardig gewend. dat kleintje
heeft je hart nu al gestolen', denk ik'Veel sterkte nog , we denken aan je. Liefs papa en mama.

Rieneke Steeghs

Wat een mooie belevenissen, heel leuk om ze op deze manier een beetje mee te kunnen volgen! Ik heb op het Facebook van RS Natural Cosmetics ook een linkje van je blog geplaatst, dan kunnen mijn klanten meelezen als ze willen.

Ik kijk alweer uit naar het volgende verhaal!

Groetjes,
Rieneke

Frans

Ha die Monique,

Geografisch zit je behoorlijk ver weg, maar door alle verhalen en leuke foto's lijkt het wel naast de deur te gebeuren. Bijzonder gaaf dat je dit alles zo via internet kunt delen met ons meelevende thuisblijvers.

Ik heb de indruk dat je het wel goed naar je zin hebt. De verblijven daar zien er best goed uit. Ik had het me een stuk slechter/armoediger voorgesteld.

Je beleeft veel zeg! Hoe ervaar je al die indrukken, je bezigheden en dat bij de temperatuur daar? Ben je niet doodmoe tegen het einde van de dag? Tussendoor een power napje?

Hoe warm en vochtig is het daar eigenlijk? En in welk seizoen zit Oeganda nu? Is het nu "winter" daar?

Ik zal je ook nog een gewoon mailtje sturen met nieuws uit 't Soestse.

We hebben een 'tropisch weekend' achter de rug met net geen hitte record maar toch nog 36,8 gr. C.

Groeten!

Angelique Stringa

Ha Monique,
Wat leuk om te lezen dat het zo goed gaat!! Heb wel aan je gedacht hoor!! Wat een verhalen en veel indrukken.....!! Best spannend allemaal. Doordat je alles opschrijft heb je aan het eind van je reis gelijk een dagboek en kan je alles weer terug lezen. Hier alles okee hoor in het ziekenhuis...mocht je vragen hebben over de pariboy...laat het ons weten haha!!
Veel succes en kracht!! Groetjes, Angelique

Elze

Hoi Monique,

Wat spannend allemaal, zoals je het beschrijft.
En die foto's maken het allemaal nog duidelijker, wat een droppies, die kleintjes daar!

Misschien dat na onze hittegolf van afgelopen weekend onze kleine blankjes ook een beetje een kleurtje krijgen ;-)

Geniet van al de leuke dingen!
Wij kijken weer uit naar je nieuwe berichtje.

Groetjes Elze

Joske

Hoi Monique, door jouw wijze van schrijven krijg ik het gevoel dat ik het ook een beetje mee beleef. Je enthousiasme voor wat je meemaakt voel je gewoon. Ik vind het fantastisch wat je mee maakt en ik ben ook erg benieuwd hoe het verder de komende periode verloopt. Heel erg bedankt dat ik dit mag volgen. Geniet de volgende periode en ik kijk al uit naar een volgend verhaal met belevenissen.

Hartelijke groet, Joske

Sonja Bloemers

Hoi Monique,

Geweldig en super leuk om je verhalen te lezen. Eindelijk kan ik ze ook lezen (ben net terug van vakantie). Echt super om te lezen wat je daar doet en meemaakt. Echt heel spannend maar klinkt ook weer alsof je het 'gewoon' maar doet..... Knap hoe je je weg hebt gevonden in zo'n korte tijd.
Geniet van alles daar om je heen, kindjes, volwassenen, het land met zijn gewoontes etc etc. Er is genoeg te beleven lees ik.

Groetjes Sonja

tonny

Oeps Monique,wat een verantwoording ineens;i.v. med. toedienen aan zo'n klein mensje!!!
Protocollen he -:).
Maar gelukkig kom je al met gezond verstand een heel eind.Als ik al je foto's van de kinderen zie ontroert het me wel zeg.Dat al deze kindertjes het zonder papa, mama moeten redden!!! Wat zal je een behoefte hebben ze te knuffelen!!!!!!!!!

Marion rijntjes

Hallo Monique,

Ik ben net terug van vakantie en lees al je verhalen.
Wat fantastisch dat je dit allemaal doet en beleven mag.
Goed ook hoe je alles beschrijft.
Ik ga je zeker volgen.Knap ook hoe je dit allemaal kan .

Liefs , Marion

Marleen

hallo Monique,

Wat heb je al een hoop beleeft in een korte tijd!!!
Ik lees je verhalen en heb het gevoel dat je het naar je zin hebt gekregen en dat je je draai daar hebt gevonden.Fijn dit horen en je enthousiaste verhalen te lezen.Wat spannend zo,n safari,ben benieuwd naar je belevenissen.

Er zijn hier inmiddels wat dingen verandert hier,die ik je binnenkort persoonlijk zal mailen!

veel plezier en succes daar,

Groetjes, Marleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood