nique-in-afrika.reismee.nl

Een paar dagen verder.....

Bedankt, bedankt voor alle reaktie's! !!!!!! De eerste dagen vond ik erg moeilijk. Remco, dit hoeft niet tussen de regels door :-) Nu heb ik wel aardig in de gaten welke naam er bij welk gezichtje hoort. En de aunties of schrijf je auntys (?) leidsters zeg maar, ook. Heel aardige mensen die ook hun best doen om het me naar deczin te maken. De dag nadat Marnella mijn voorgangster naar huis was heb ik de kamer een beetje opgeruimd en schoongemaakt. Wie zijn huis reinigt, reinigt ook zijn hoofd, ik in elk geval wel. Had een van hen een stapeltje schone handdoeken voor me gebracht en ook een kleedje voor mijn bed gelegd, hoef ik niet met mijn poezelige pootjes op het ( geschilderde) beton. Was wel aan een rustige dag toe, alle indrukken van Kampala town en kinderen hakken er in. Een paar dagen nu in het huis bezig geweest. Het ritme een beetje te pakken. Neem mijn petje af voor de aunties. Elke dag is er iets anders wat de kinderen ontregeld. Ze zijn door hun "geschiedenis" erg gevoelig voor verandering. Wat zich op vele manieren uit. Met de grote kinderen wat zitten tekenen, ik wilde zelf mijn aantekeningen wat aanvullen buiten in de tuin onder de boom. Daar trappen ze dus niet in, als je zichtbaar bent komen ze je aandacht vragen. Een mobiel met foto's vinden ze prachtig, ze blijven met hun vinger over het scherm vegen, foto verkleinen en vergroten, wat al niet meer. Die baby ( Mare dus) is wel heel geweldig voor ze. Een foto die ik ooit van Maaikel gestuurd kreeg van een motor, Boda roepen ze dan. Het tuintje op Remko zijn buik zijn gewoon de flowers. Tellen en schrijven is ook erg gewichtig, steeds herhalen. Vandaag geluncht met mijn aanspreekpunt hier in Kampala en de nieuwe moeder van een van de jongens. Voor beide kanten is zo' n adoptie een erg enerverende ervaring, tijdens de periode nu dat ze elkaar wat beter leren kennen geeft dat soms heftige reakties. Natuurlijk was dit weer een ritje op de "boda". Zou het toch gaan wennen..... Eind van de dag met een van de kinderen even buiten de poort een boodschap gedaan, beltegoed en een flesje cola, dat laatste op advies van ervaren wereldreizigers :-) Loopt zo' n klein knulletje met een ernstig gezicht naast je, zweethandje in de jouwe zo spannend vind hij het. Ben druk bezig met mijn foto's maar internet, wat we nu wel hebben als er stroom is, is niet zo snel. Eerst maar voor het verhaal gezorgd. Weet nu een andere "koffieshop" waar de hele dag gratis internet is, zal eens kijken of dat sneller is. Zaterdag mag ik op verzoek pannenkoeken gaan bakken. Over eten, dat is prima hier. Een mevriuw die goed kookt, poscho en matoke.....het eerste een soort maispuree die smaak krijgt door de saus, van zichzelf heeft het niet zoveel smaak. Matoke is een hutsoot van bakbanaan met aardappel en saus van g-nut, zelfde als de p-nut maar zonder bewerking. Wel smaakvol maar niet naar p-nut. De Organdese keuken is niet erg gevarieerd. Maar An ik heb mijn vitamine pillen bij me! Gebca wat leuk dat je reageert op mijn verhaal, een van de komende dagen ga ik met de social worker mee. Dat is weer een heel andere kant van het verhaal. Ik kan me wel een beetje voorstellen hoe jij het vond. Mam en pap, fijn dat ik jullie even gesproken heb, gaat goed. Bianc nog bedankt voor jouw laatste berichtje ;-) El ik zag jouw verzoek op skype, heb ik ineens een mevrouw met de zelfde naam aan de skype, ze was een beetje verbolgen hierover omdat ze niet dacht dat we ERGENS familie waren! Misschien wil je verzoek nogmaals sturen? Lieve mensen allemaal hartelijk bedankt voor de mailtjes en reakties op deze site. Ik verval in herhaling... O, ja ze zijn erg blij met alle kleding die ik meegekregen had. Vanochtend waren er meteen een paar kindjes die iets nieuws aan hadden. Kristen de speeltjes liggen ook in de boxen en bedjes. Er wordt veel geknuffeld hier! Zal van de week ook van de bedjes eeb foto maken, zo solide, gaan heel lang mee een toegepast voor de klamboe. Nu ga ik nog even knutselen aan de foto's. Jullie moeten maar niet op alle schrijf - , spelling- en meer slordige fouten letten. Ik lees het niet over en soms zit ik op de verkeerde toets..!?

Reacties

Reacties

Robert-Paul

Zo te lezen is het wel indrukwekkend daar. Is de hitte een beetje uit te houden? Slaap je wel een beetje? Of is het 's nachts ook onrustig?

Groetjes,
Robert-Paul

Remco Verbrugge

Monique, wat leuk om je eerste ervaringen te lezen.
Je hebt de afgelopen week in ieder geval niet stilgezeten...Volgens mij heb jij je weg al aardig gevonden in het verre Uganda.
Moest nog aan je denken op de dag van vertrek...
Ben je inmiddels al een beetje geacclimatiseerd?

Ik zit momenteel in de nachtdienst in Nieuwegein. Op zich is het prima te doen; er liggen ook wat patienten die normaliter bij mij op de poli komen dus die zie je dan hier weer. Nou ja zien; ze slapen natuurlijk.

Monique ik ga je verhalen zeker volgen. Ben benieuwd naar je eerste foto's uit Iganda. De foto's van de ochtend van vertrek zijn in ieder geval goed doorgekomen.

Groeten Remco

anja

Hoi Monique,
Met plezier je verhaal gelezen!
Probeer me een voorstelling van te maken, maar dat is toch lastig.
Je leeft in een heel andere wereld nu.
Fijn dat je je draai een beetje gaat vinden.
Bovenal genieten hoor!!!

Bianca

Oh zijn de bedjes er al!! Wat super zeg. Erg leuk om het resultaat van je donatie ook echt al te kunnen zien! En de kleren, dus ook helemaal in de smaak gevallen? Leuk om ze erin te zien lijkt me. Kun je naast het zijn daar, echt wat voor ze doen.. Bedankt voor het doorsturen van de fotootjes! Heb ze net al even geshowed bij Gea. Leuk dat Mare zo in de smaakt valt daar ;-)
Wij hebben nu lekker weekend. RP is ook vrij vandaag. Gisteravond in Apeldoorn wezen borrelen, wat weer erg gezellig was. Vandaag of morgen die 1,5 kilo "red een kaas" ophalen op de fair. Ik zal een stukje voor je in de vriezer leggen :-) Morgen naar opa zijn verjaardag en zondag lekker niets. Prima aangezien het dan 35 graden schijnt te worden hier...pfff... Tijd voor het zwembadje!
Dikke zoen (met stroop!) van ons

Marnella

Leuk om 'pannenkoeken te bakken op verzoek'. De kids vinden ze heerlijk!
Enjoy!

Carla

Hoi Monique, Wat heb je al veel beleeft zeg! leuk om de foto's te zien.
Denk iedere dag wel even aan je als ik langs je huis fiets.
En dat gebeurt best vaak op een dag.
Hartelijke groet uit een warme achtertuin ook van Peter ,Jelle en Sarah.

Marleen

Hai Monique,

Wat leuk dat je de foto,s hebt kunnen versturen,hebben we hier ook een indruk hoe je leefomgeving daar is.
Wat een schattige,lieve donkere koppie,s hebben die kinderen.Wat zullen ze blij zijn met jou aandacht en de warmte die je ze kan geven.
Hier is het trouwens ook tropisch warm nu,geef je planten maar extra water.Vanaf morgen ga ik naar jou geliefde Limburg,heb er zin in,vooral na jou enthousiaste verhalen na jou wandelingen daar.
Ik heb een sollicitatie-gesprek gehad bij complex-care,met Henri.We hadden een erg persoonlijk gesprek,Hij vertelde dat hij goed bevriend was met Jacques.Hij was erg enthousiast en ik werd ook steeds enthousiaster over een baan daar in de thuiszorg.
Ik vertel je de volgende keer hoe het afgelopen is,ik sta nu voor een moeilijke beslissing,mis het wel dat ik er nu niet even met je over kan brainstormen.
Hoop dat je daar ook lekker geniet van het weekend en......denk aan het kleine boekje....wees gelukkig!!!

Liefs Marleen

Ria

Hoi Monique,
Van Marleen je site gekregen. Ik had vergeten me aan te melden. Fijn dat ik je nu kan volgen. Mooi te lezen wat je allemaal al gedaan hebt. Kan je Nederland al een beetje loslaten? Geniet van het mooie werk dat je aan het doen bent. Warme groet van Ria

Karolien

Hallo Monique,
Wat leuk en interessant om je site, al vol met ervaringen tot nu toe, en foto's, te bekijken. Ik wens je veel groeten, plezier, sterkte en alles wat je nodig hebt met je werk en ervaringen. groet, karolien

simone

HA MONIQUE

wat een belevenissen allemaal! Dan is het leven hier maar saai en nu in de vakantie in mOR zeker.
We blijven je volgen, fots bij de koffie op maandag!
Groeten Simone

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood